Espais d’aprenentatge
Al gener la revista Guix ha publicat un article de la nostra directora, Anna Comas, en relació als espais d’aprenentatge de l’escola. Guix és una revista docent que pretén proporcionar informació útil per a la pràctica docent sobre la didàctica general.
Els espais d’aprenentatge de l’escola han de ser rics i han de permetre que l’infant desenvolupi una tasca lliure. La persona adulta procurarà que els objectius de l’espai siguin explícits i ajudarà la nena o el nen a posar paraules als seus pensaments i a les seves accions. La tria dels espais és lliure, però, en fer-la, l’infant es compromet de manera conscient a actuarhi de manera correcta. L’observació per part de la persona adulta permetrà percebre les necessitats de cada escolar i adaptar-ne els materials.
Aquesta proposta requereix una inversió de temps per part de l’equip per reflexionar i crear cada espai. La posada en pràctica esdevé molt gratificant, tant per a l’alumnat com per al professorat. Això provoca que, de tant en tant, es tingui la temptació de donar als espais un horari menys privilegiat. Quan l’escola aposta per propostes com aquestes, és perquè creu que l’infant té la capacitat d’aprendre i això se li facilita quan se li permet triar, descobrir, actuar, pensar i elaborar. Aquest procés necessita un temps privilegiat i de màxima qualitat.
Llegir més:
Espais d’aprenentatge. Confiança, compromís i diversitat [pdf]
Fitxa de l’article “Espais d’aprenentatge” [a Guix]